Saturday, March 24, 2007

UMRAH BULAN RABI`UL AWWAL DAN SYAWWAL

Assalaamu`alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh

Ada orang suka mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan dan berhariraya di sana. Memang bagus sekali berpuasa disana. Mengerjakan umrah dalam bulan Ramdhan meyamai satu kali haji atau haji bersama Nabi Sallallaahu `alaihi wasallam. Namun begitu bagi sesiapa yang nak berpuasa dan brhariraya di sana mesti uruskan visa cepat kerana visa umrah ditutup pada 15 Ramadhan, tapi tak tentu juga, undang-undang tok `Arab ni selsalu berubah. Oleh itu nasihat saya kepada yang nak sambut syawwal di sana supaya uruskan visa awal-awal lagi supaya tidak terkandas nanti. Mereka yang pergi dalam bulan Syawwal ini pula mesti keluar dari `Arab Saudi sebelum 15 Syawwal(27.10.2007 )kerana jemaah haji mula sampai .

Pada tahun-tahun hadapan saya nasihatkan kepada sesiapa yang nak pergi mengerjakan umrah dalam bulan Rabi`ul Awal biarlah tengah bulan kerana kita bimbang visa umrah tak dikeluarkan lagi , sepertimana berlaku di tahun-tahun yang lepas mengakibatkan ramai jemaah terkandas dan tarikh keberangkatan ditunda.Saya selalu menasihati orang yang nak pergi dengan saya tahun-tahun lepas agar kita tidak pergi awal bulan Rabi `ul Awwal kerana belum tentu permohonan visa umrah dibuka. Kita tak boleh lihat senario tahun lepas kerana undang-undang arab ini tak selalu sama, tahun ini lain, tahun depan pula lain. Undang-undang yang mereka buat boleh berubah bila-bila masa sahaja.

Banyak travel agensi yang telah menempah seat pesawat Saudia kerana mengikut perkiraan mereka di tahun-tahun lepas walau pun mereka tak dapat visa umrah tetapi kedutaan Arab Saudi mengeluarkan visa ziarah untuk mereka yang menaiki pesawat Saudi Arabia sahaja. Manakala mereka yang nak menaiki pesawat yang lain terkandas.

Sebenarnya pemberian visa ziarah ini hanya diberikan semenjak beberapa tahun kebelakangan ini sahaja. Sebagaimana yang saya jelaskan bahawa undang-undang Arab ini tak menentu dan boleh berubah bila-bila masa sahaja.WALLAAHU `AA`LAM

Kebanyakan travel agensi salah perhitungan, tiga tahun lepas, kalau tak silap saya , visa mula dibuka untuk permohonan pada 15 Safar. Kemudian selepas itu pada tahun berikutnya travel agensi fikir visa dibuka seperti tahun sebelumnya, oleh itu mereka berlumba-lumba booking tiket awal ( siapa cepat dia dapat ) tetapi malangnya sangkaan mereka tak betul akibatnya ramai jemaah terkandas dan penerbangan mereka ditunda. Begitulah setiap tahun ada yang terkandas kerana nak pergi awal sedangkan belum tentu visa di buka awal.

Untuk pengetahuan semua ,berdasarkan pengalaman saya yang pernah tinggal lebih kurang 6 tahun di Madinah , bahawa setiap tahun tarikh visa umrah mula dibuka berubah-ubah. Ini bergantung kepada kementerian Dalam Negeri Arab Saudi. Apabila menterinya berpuas hati dengan gerakan pembersihan pendatang asing , barulah visa umrah dibuka.

Sejak 15.3.2007 visa umrah telah dibuka untuk permohonan tetapi malangnya pihak kementerian Haji di Makkah tidak membuka sistem nya menyebabkan syarikat menguruskan visa tidak dapat no siri visa umrah dan menyebabkan tidak dapat menguruskan visa. Minggu lepas saya pergi ke syarikat menguruskan visa iaitu Umrahaj dan disitu saya lihat beribu-ribu pasport yang tak dapat lagi di uruskan visa disebabkan yang telah saya sebut sebentar tadi. Passport yang paling banyak ialah dari syarikat Andalusia sebanyak lebih dari seribu kemudian di ikuti oleh Tabung Haji.

Hari jumaat barulah kementerian Haji buka sistemnya tetapi no siri tak dapat lagi. Mengikut rakan saya tuan punya syarikat Umrahaj hari ahad ini baru dapat no siri tetapi paspot hanya boeh diserahkan kepada kedutaan Arab Saudi pada hari Isnin. Saya tak dapat bayangkan bagaimana kedutaan Saudi nak chop visa di paspot kerana ribuan paspot nak diuruskan.

Walau bagaimana pun marilah kita sama-sama berdoa supaya semua jemaah yang nak pergi bulan March ini dihantar ALLAH ke tanah suci . Hanya kepada ALLAH tempat kita bermohon. ALLAH berkuasa diatas segala-galanya.

Dengan ini sekali lagi saya mengingatkan kepada semua dan juga pihak travel agensi yang melayari laman ini agar tidak mengulangi lagi kesilapan pada tahun-tahun hadapan. Janganlah kita sangka tahun lepas kementerian haji membuka permohonan visa pada 1 rabi`ul awwal dan pada tahun ini pun begitu juga. Seperti yang saya telah jelaskan sebelum ini tok `Arab ini tak menentu. Mereka boleh mengubah undang-undang bila-bila masa sahaja. Oleh itu di tahun-tahun hadapan kalau nak advertise pakej umrah atau nak tempah flight biarlah selepas 15 Rabi`ul Awwal supaya lebih selamat. WALLAAHU `AA`LAM

Sekian semoga bermanfaat

Wassalaamu` alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.

No comments: